Blog/Nieuws

BLOG 6 - EXCLUSIVITEIT (ALS SPREKER) EEN GOED IDEE ?

di 20 oktober 2020

EXCLUSIVITEIT ALS SPREKER EEN GOED IDEE ?
Om eerlijk te zijn, wij bij Speakers Society denken van niet!
Wij zijn ondertussen meer dan 20 jaar actief als sprekersbureau en hebben nog nooit aan één spreker/-ster exclusiviteit gevraagd!
België is namelijk een te klein land om sprekers/presentatoren niet alle mogelijke kansen te gunnen om te kunnen spreken.
Dit alles volgens hun eigen initiatieven, iets wat niet kan als men exclusief is.
 
Wat exclusiviteit in het buitenland betreft, dat is een ander verhaal!
Als een agentschap in bv Engeland waar je nog nooit gesproken hebt, of in Frankrijk waar je nog maar enkele keren op een podium stond, jou zou vragen om exclusief bij hen te komen, dan lijkt het ons slim van dat zeker te overwegen. BLOG 6 - EXCLUSIVITEIT (ALS SPREKER) EEN GOED IDEE ?
Dat zijn landen waar je op dat moment toch nog helemaal geen markt en/of netwerk hebt, dus daar kan je je gerust wél exclusief engageren, maar dan wel met een beperking in de tijd!

Bijvoorbeeld ‘maximum exclusiviteit voor drie jaar’ en dan even evalueren wat de samenwerking betekende in die periode en dan weer nieuwe afspraken maken voor de volgende drie jaar, al dan niet exclusief.
Maar terug naar België!


De redenen waarom wij niet in exclusiviteit geloven zijn de volgende:
1) Vind je jezelf belangrijk genoeg?
Als je een president van Amerika of Europa bent (geweest), of je bent de stichter van een multinational zoals Microsoft of Virgin, of zelfs als je CEO bent van een megabedrijf in België, dan kan ik mij voorstellen dat je exclusiviteit een goed idee vindt.
Sprekers van die allure, voor wie het spreken niet de hoofdbezigheid is, hebben nl geen tijd om zich met aarzelende opdrachtgevers en alle (administratieve) rompslomp die bij het sprekers-schap komt kijken, bezig te houden.
Zo’n sprekers bepalen een stevige gage (die ze achteraf doorgaans doneren aan een of andere ‘foundation’ of goed doel) en geven dan ‘hun’ agentschap 'de eer' om hen exclusief te mogen opnemen in hun aanbod.
2) Er zijn 52 weken in een jaar.
Waarom zou je overigens exclusief gaan?
Wat krijg je in return?
De garantie dat je 40 keer kan gaan spreken dat jaar ?
Als er één agentschap zou zijn dat jou 40 opdrachten per jaar garandeert, dan kan je maar best onmiddellijk een exclusiviteitscontract met hen tekenen. Maar wij zijn er vrij gerust in dat je geen enkel agentschap zal vinden dat jou die garantie geeft!
Waarom ?
Wel in de maanden juli en augustus zijn er (bijna) geen conferenties, events, en meetings waar sprekers hun ding kunnen doen.
Dus blijven er nog zo'n 42 weken over.
Wat zou betekenen dat, als iemand je 40 jobs in een jaar garandeert, je dus elke week een nieuwe opdracht krijgt!?!
Als dat het geval is, hoor jij allicht bij de categorie van puntje 1 en wensen wij jou een dikke proficiat! Je hebt het gemaakt! 
3) Nooit garantie !

Die 40 opdrachten van het vorige puntje zijn er natuurlijk veel.

Maar laat ons aannemen dat ze jou 10 opdrachten per jaar beloven (Want ze zullen toch wel iets in ruil voor de exclusiviteit die ze claimen in return doen !?!)
Maar een agentschap dat exclusiviteit eist, kan echter nooit aan hun sprekers de garantie geven voor een bepaald aantal opdrachten per jaar, zeker niet in België!!
Vergelijken wij hierbij België even met Nederland. Als wij kijken naar Vlaanderen dan zijn wij met zo n 6,5 miljoen Nederlandstalige Belgen. Wetend dat wij erg zuidelijk zitten in Europa (zie blog 4 ) is België niet het Walhalla voor sprekers (ik heb het hier niet over 'trainers' !).
Nederland daarentegen, heeft 17,2 miljoen Nederlandstaligen en de sprekerscultuur is daar veel meer geprofessionaliseerd en dus ook gewaardeerd (protestantse socio-culturele achtergrond) .
Nu weet ik uit goed ingelichte bron, dat een van de oudste en meest gereputeerde sprekersbureaus in Nederland vorig jaar 1500 sprekers heeft uitgestuurd.
Dat is in één jaar, gemiddeld 30 spreek-opdrachten per week. Daarbij hebben wij het qua sprekers dan over een heleboel vermaarde politici, populaire (en spraakvaardige) topsporters, televisiecoryfeeën etc vooral uit Nederland, maar ook van ver daarbuiten.
Als dat topagentschap 30 opdrachten per week kan genereren dankzij hun jarenlange ervaring en reputatie in een land waar 3 keer zoveel inwoners Nederlands- of Engels-kundig zijn, waar staan wij dan als sprekers-bureau in België wat zeg ik, in Vlaanderen? 
Kunnen wij dan 10 opdrachten van 1.000 € of meer per week genereren? Ik kan u gerust meegeven dat halen wij niet, ook niet samen met de enkele artiestenbureaus die ook wat sprekers op hun inventaris hebben staan.
Welke sprekers/presentators durven zich trouwens zo belangrijk vinden dat ze denken minstens om de twee weken zeker bij die 10 horen?
4) Wildgroei ?
In Nederland zijn er meerdere spreker-bureaus wel 10 of 20 stel dat wij in België dan ook nog eens een 5-tal sprekers-bureaus van enig niveau zouden hebben.
Wat zou betekenen dat het bescheiden Belgische sprekers-potentieel, zeker als het exclusief zou gaan, nog eens versnipperd wordt. Want denk je dat als een opdrachtgever aan agentschap A, vraagt naar spreker XYZ en die zit toevallig exclusief bij agentschap B, dat agentschap A dan zal zeggen, boek die spreken maar bij die collega?
In dat geval zegt agentschap A gewoon, dat de gevraagde spreker 'niet beschikbaar' is op de datum in kwestie en stelt agentschap A een gelijkwaardige spreker voor uit zijn eigen 'stal'. Weer een opdracht gemist voor de ‘exclusieve’ spreker XYZ.
Nederlandse agentschappen lossen dat onder elkaar veel sympathieker op. Die splitten bij samenwerking de commissie. Van de traditionele 20% agentschaps-commissie gaat er dan 10% naar het 'aanbrengende' agentschap A en 10% naar het agentschap B waar de spreker al dan niet exclusief zit.
Maar daar heeft men ondanks onze vraag tot samenwerking, in België blijkbaar (nog) geen oren naar.
Trouwens, ik vraag mij af hoeveel van de exclusieve sprekers, ook effectief 'getekend' hebben voor hun exclusiviteit?
Een mondelinge afspraak met in het achterhoofd 'dan krijg ik weer een extra venster op de markt', is nog iets anders dan effectief een getekende overeenkomst.
Want als je niets getekend hebt en als zgz ‘exclusieve spreker’ krijg je plots, via bijvoorbeeld een of ander circuit, uitzonderlijk 20 of 30 opdrachten rechtstreeks (of via een ander agentschap) voorgesteld, dan zijn wij benieuwd of die spreker dat dan toch via 'zijn/haar' exclusiviteits-agentschap gaat doen.
5) 'Wij zullen je extra promoten als je exclusief bij ons komt'.
Misschien is dat wat men beloofd, maar dat kan men uiteraard niet waarmaken!
Want als een agentschap bv 100 sprekers exclusief heeft, dan hebben ze dat ook met al die 100 andere sprekers zo afgesproken.
Dit betekent dat ze ofwel die 100 sprekers allemaal tezamen 'promoten' en dan verdrink je in de massa.
Of ze beloven je dat je af en toe 'spreker van de week' wordt en dan moet je - als er 100 sprekers in hun 'stal' zitten - twee jaar wachten voor je één week ‘wereldberoemd’ wordt. (En dan maar hopen dat die week niet in een of andere vakantie valt).



Neen voor ons hoeft die exclusiviteit niet.
Fijn samenwerken, sprekers kansen geven en samen de sprekerscultuur in België opwaarderen, dat is waar (zoals de naam het ook zegt) de Speakers Society voor staat.
De sprekers in ons aanbod ‘helpen’ om hun eigen presentaties te verbeteren en hun visibiliteit te managen daar gaan we voor!
Daarom hebben wij in de schoot van Speakers Society ook de vzw 'Professional Speakers Association' (PSA) opgericht, een niet winstgevende, volledig aparte organisatie die via netwerken, bijscholing en het nemen van promotionele initiatieven zowel beginnende sprekers als doorwinterde professionals met elkaar verbindt om kennis uit te wisselen en van elkaar te leren als sprekers.
Deze PSA maakt ons en de aangesloten leden, ook gelijk lid van de Global Speakers Federation die via buitenlandse congressen dan ook weer onze Belgische sprekers de kans geeft om internationaal door te breken.
(Meer PSA info in onze volgende blog nr 7 )

Onze blog is er om jullie te helpen!

In deze rubriek verzamelen we interessante teksten, weetjes, berichten die ook jou allicht kunnen helpen als je interesse hebt in de sprekerswereld, evenementen, showbusiness, kortom alles wat van ver of nabij aansluit op het gesproken woord.

Aarzel niet zelf een tekst (+foto) te bezorgen via ons e-mailadres, want wij zijn steeds op zoek naar nuttige content, suggesties, en verbeteringen.

Laat ons samen het verschil maken!

Speakers Society voor en door sprekers!

 

Adres

Haarstraat 11
2000 Antwerpen
België

BTW/Ondern.nr:
BE0459.759.610

Contact


+32 3 231 43 79
+32 475 27 43 79

Contactformulier