Blog/Nieuws

BLOG 2 - Welke tarieven hanteren (Belgische) sprekers ?

wo 10 juni 2020

Welke tarieven hanteren (Belgische) sprekers ?

Om te starten: er bestaat niet zoiets als vaste ‘tarief-lijsten’ in de sprekers wereld.
Dit omdat sprekers hun prijzen geregeld aanpassen aan de omstandigheden (welk publiek / hoeveel deelnemers / betalend publiek of niet / hebben ze net een nieuw boek uit / zijn ze pas op televisie geweest ,…) en/of de aard van opdrachtgevers (profit & non profit bv).
Maar om toch een een tipje van de sluier op te lichten hebben wij in de sector de nodige informatie verzameld die alvast enige duiding kan geven.

Hoeveel betaal je voor een spreker ?
Voor velen dé hamvraag!
Als bedrijf of als vereniging hebben jullie interesse om een spreker in jullie programmatie op te nemen.
Een zeer verstandige keuze, want onderzoek heeft uitgemaakt dat een ‘spreker’ op uw uitnodiging sowieso meer volk genereert. BLOG 2 - Welke tarieven hanteren (Belgische) sprekers ?
Je hebt via het onderwerp van de spreker gelijk ook een thema voor je evenement dat door dit gegeven ook aan 'serieux' wint.
Daar komt nog bij dat het animo tijdens bv de borrel/receptie achteraf ook veel groter zal zijn, want het netwerken wordt erg vergemakkelijkt door de via de spreker aangereikte gespreksonderwerpen.

Bij dit alles is het een misvatting er vanuit te gaan, dat mensen die ‘bekend’ zijn van in de media, sowieso ook een boeiend verhaal kunnen vertellen. In de categorie BV's / BN'ers dient er dan ook een duidelijk onderscheid gemaakt te worden tussen een ‘acte de présence’ en ‘het geven van een voordracht’.
HARPO-Speakers Society, kan voor beide zorgen gezien hun banden met de showbizz en met de vele  BV's. Maar de ervaring leert ons wel dat zelfs een onbekende maar goede spreker in één uur doorgaans een veel sterkere impact heeft op een publiek, dan een Bekende Vlaming die een uurtje ter beschikking is voor een louter ‘representatieve’ aanwezigheid en enkele selfies.

Het is dan ook een belangrijk gegeven, dat de toegevoegde waarde van (nationaal of internationaal) ‘bekende sprekers’, niet zozeer hun ‘bekendheid’ blijkt te zijn maar wel de reputatie in hun vakgebied, hun (sportieve) prestaties, de manier waarop ze het publiek begeesteren of iets fundamenteel meegeven/veranderen.
Zo kan een spreker totaal onbekend zijn (voor uw doelgroep) en toch zo’n indruk maken dat iedereen er jaren later nog over spreekt.
 
Afhankelijk van hun economisch of politieke belang, hun prestatie of bekendheid,… , vragen sprekers telkens andere gages.
Hierbij kunnen we onderscheid maken tussen een aantal categorieën. Voor de bepaling hiervan spelen specifieke criteria een bepalende rol
 
Team A
Uiteraard vindt u hier de algemeen bekende personaliteiten
zoals Dirk Frimout, Marc Herremans, Bertrand Picard, Herman Konings etc.
Maar ook top sprekers, zoals Guido Thys, Bob Delbeque, Robert Benninga, etc, die minder bekend zijn bij het ruime publiek maar wel in management- en bedrijfsmiddens, horen hier thuis.
Voor deze personaliteiten is het spreken de basis van hun activiteiten. Zij genereren hun inkomen uit voordrachten en ook bijvoorbeeld uit de boeken die ze schrijven of de coaching's die ze doen.
 
Team B:
Dit is de afdeling waar de vakmannen en vrouwen zich thuis voelen.
Captains of industry, computer specialisten, financiële experts, coaches, (hoofd)redacteurs, regisseurs, specialisten in een of andere branche, professoren etc
Voor deze sprekers is het spreken/presenteren een afgeleide van hun hoofdberoep en een belangrijk onderdeel van hun dagdagelijkse activiteiten en hun inkomen. Maar hun hoofdbezigheden blijven hun bedrijf, lesgeven, media, films, consulting etc
 
Team C
Dit zijn de aspirant sprekers en/of hobbyisten.
Voor sommigen onder hen is het spreken nog eerder een uitdaging dan een routine of is het een ‘skill’ waarmee ze hun passie willen delen met gelijkgestemden.
Hierbij is het niveau van hun ervaring en enthousiasme sterk bepalend voor hun succes en marktwaarde als spreker, maar het spreken blijft een bescheiden nevenactiviteit die doorgaans ook niet aansluit op hun hoofdberoep.
 
Team D
De occasionele sprekers.
Dit zijn mensen die zichzelf niet naar voor schuiven als 'spreker', maar die door hun omgeving (bedrijf, vereniging, organisatie…) worden gevraagd om bij een bijzondere gelegenheid een voordracht te houden.
 
Uiteraard evolueren deze teams constant.
Hiermee bedoel ik, dat mensen van team D. op een bepaald moment wel eens de smaak te pakken krijgen en toch doorschuiven naar team C.
Of dat iemand uit categorie B die stopt met een bepaalde (bedrijfs-)activiteit, plots voluit gaat met het geven van voordrachten en zijn plek vindt in categorie A etc.
 
 
Begroting voor deze categorieën IN BELGIE (!)

Vooral qua begroting is het belangrijk de verschillende teams goed uit elkaar te houden.

Team D
Het is logisch dat iemand van dit team, genoegen neemt met een bewonderend applaus,, wat lovende woorden van de voorzitter en een flesje wijn, terwijl hij ook apetrots is als hij mag blijven mee eten aan de eretafel.

Het ligt ook voor de hand dat u deze mensen best rechtstreeks kan benaderen. Want zij blijven onder de radar van de sprekersbureaus en gezien ze geen gage vragen zou het vreemd zijn dat een sprekersagentschap toch sowieso werkingskosten zou dienen aan te rekenen.
 
Team C
Iemand van team C heeft natuurlijk andere ambities.
Deze sprekers hebben zich helemaal ingesteld op het geven van lezingen, hebben de nodige research gedaan, bepaalde kosten gemaakt (boeken, beeldrecht, drukwerk,….) en hebben reeds lang begrepen dat men niet gratis van Maaseik naar De Panne rijdt. of van Maastricht naar Leeuwarden.
Deze sprekers zou het onrecht aandoen om hen te vergoeden enkel met een fles wijn of een bosje bloemen en zelfs als ze mogen mee dineren, zou  zo’n pro-deo engagement hen als spreker geld kosten, in plaats dat ze verder kunnen doorgroeien.
De verstandige sprekers in dit team zouden dus echt wel een gage van tussen de 500 € en 750 € mogen vragen.
 
Team B
Als vanzelf komen wij dan bij het volgende team en dat is dan de groep van (semi) professionals.
Uit respect voor deze sprekers die aan het hoofd staan van een multinational, een gerenommeerde krant, een worldwide organisatie,…. gaat men er van uit dat een gage van minstens tussen de 1.000 en 1.500 € gerechtvaardigd is.
Trouwens gezien ze een hoofdberoep hebben zijn er heel wat van deze categorie sprekers die hun gage integraal afstaan aan een/hun goed doel.
 
Team A
Dat zijn dan de top professionals, waarbij u er kan van uitgaan dat het uiterste minimum 1.500 €, zal bedragen, terwijl gages van 3.000€, (of zelfs 5000€ en meer) ook voorkomen. En dan hebben wij het enkel over Belgische sprekers, want in het buitenland liggen de gages weer helemaal anders (zie een volgende blog).

Vooral bij dit laatste team schrikken organisators nog wel eens van de vraagprijs.
Maar men staart zich steeds blind op de kostprijs van een spreker, terwijl men moet uitgaan van het gegeven ‘Wat brengt een spreker mij op ?’.
Zie meer in BLOG 3

Onze blog is er om jullie te helpen!

In deze rubriek verzamelen we interessante teksten, weetjes, berichten die ook jou allicht kunnen helpen als je interesse hebt in de sprekerswereld, evenementen, showbusiness, kortom alles wat van ver of nabij aansluit op het gesproken woord.

Aarzel niet zelf een tekst (+foto) te bezorgen via ons e-mailadres, want wij zijn steeds op zoek naar nuttige content, suggesties, en verbeteringen.

Laat ons samen het verschil maken!

Speakers Society voor en door sprekers!

 

Adres

Haarstraat 11
2000 Antwerpen
België

BTW/Ondern.nr:
BE0459.759.610

Contact


+32 3 231 43 79
+32 475 27 43 79

Contactformulier