Blog/Nieuws

BLOG 5 - Ambitie om SPREKER en/of PRESENTATOR te WORDEN !?!

vr 2 oktober 2020

Bij ons ben je alvast welkom !!!
 
GOED IDEE!
Voor een enthousiaste spreker of presentator is er altijd plaats in onze ‘Society’.
Wat de voorwaarden zijn?
Geen eigenlijk!
Of toch wel, dat 'enthousiasme' is wel belangrijk, daar rekenen wij en vooral de opdrachtgevers écht wel op.

SELECTIE:
Iedereen die zich verbaal sterk genoeg voelt kan zich dus kandidaat stellen om (gratis ! ) opgenomen te worden in onze website.

Laat ons starten met HARPO waar presentatoren/animatoren en moderatoren steeds welkom zijn! 

Uiteraard zullen ervaren presentatoren/moderatoren meer kans maken om opdrachten te genereren, maar ook starters en ook wat wij 'animatoren' noemen, lees: dynamische krachten die ook zonder microfoon de mensen durven aanspreken op beurzen, openlucht manifestaties, festivals ed,  zijn steeds welkom.

Voor ‘Speakers Society’ is het wel voor de hand liggend dat wij eerder op zoek zijn naar sprekers die een economische meerwaarde hebben.
Dit omdat het grootste deel van onze opdrachtgevers bedrijven zijn. BLOG 5 - Ambitie om SPREKER en/of PRESENTATOR te WORDEN !?!
Het is dus vrij logisch dat onderwerpen zoals ‘Op welke manier kan ik meer klanten verwerven’, ‘Wat gaat er veranderen na Covid 19 in de architectuur’ of ‘Is e-commerce een meerwaarde voor élke sector ?’ meer kans maken om in/op onze website te komen dan een onderwerp zoals: ‘Wat is de invloed van de passaatwinden op de menstruatiecyclus van de witte olifant’ ?

Om trainer/coach in onze ‘SpeechLess-Academy’ te worden, is dan weer het criterium ‘ervaring’ erg belangrijk.
Een voorbeeld: tegenwoordig is er een wildgroei van trainers/coaches die de mensen willen leren hoe ze (beter) voor een publiek kunnen spreken. Het lijkt wel of iedereen die zelf 10 keer een lezing heeft gegeven, zich gelijk geroepen voelt om nu ook training te gaan geven in ‘public speaking’.

Uiteraard zitten bedrijven niet op zulke eendagsvliegen te wachten. Wie hier wel meer kans maakt zijn trainers/coaches die niet alleen gewend zijn in optimale omstandigheden (zoals volledig geëquipeerde auditoria) te werken, maar die ook kunnen meegeven hoe je als spreker een sterke indruk kunt maken in geïmproviseerde omstandigheden, hoe je onverwachte reacties/gebeurtenissen kunt ondervangen, hoe je kan omgaan met diverse soorten publiek, discussies, (vervelende) vraagstellers  etc.
Vooral anciënniteit en palmares zullen hier overtuigen wie er in de Speechless-Academy komt, want uiteraard is het niet onmiddellijk ons plan om voor welk topic dan ook 10 coaches/trainers met hetzelfde profiel aan te  bieden.

EN VERDER ?
Verder vragen wij als tussenpersoon/agentschap alvast GEEN EXCLUSIVITEIT !!! 
Je mag dus wel met/voor gelijk welke andere opdrachtgever/tussenpersoon werken waar en wanneer je maar zin hebt.      (zie ook BLOG 6)
Wat wij wel vragen dat is, dat ALS WIJ JOU GEINTRODUCEERD HEBBEN bij een bepaalde klant, dat dat dan ‘ONZE’ klant blijft.
Dwz dat je, DE EERSTE DRIE JAAR na de laatste opdracht die je via ons voor die bepaalde klant werkte, NIET RECHTSTREEKS voor diezelfde klant gaat werken.

JIJ BEPAALT OOK ZELF JE PRIJS.
Wij kunnen jou hier wel enige raad bij geven.
Zo raden wij ieder spreker aan van bv voor zichzelf een profit- en een non profit-prijs te bepalen.
De profit-prijs voor grote bedrijven en multinationals en een non-profit prijs voor verenigingen, goede doelen, VZW’s en (heel) kleine bedrijven. En dan alvast een goede raad HOU JE AAN DIE PRIJZEN als je professioneel wilt overkomen!

Als je via ons een opdracht hebt kunnen doen, dan stuur jij naar ons jouw factuur en wij sturen een eindafrekening naar de opdrachtgever.

WAT IS HET BEDRAG OP DE FACTUUR DIE JIJ AAN ONS STUURT ?
Ideaal zou het zijn als alle sprekers/presentatoren de volgende werkwijze zouden volgen, al jaren gebruikelijk in de landen met een échte sprekerscultuur (welke landen =>zie BLOG 4).
Dat betekent dat de sprekers/presentatoren aan ons als tussenpersoon hun normale vraagprijs factureren, min 20% tot 25% (afhankelijk van de werklast of afspraken) en die 20% tot 25% is dan gelijk ons verdienmodel als tussenpersoon.

Dwz als jij bv 500 € zou vragen aan een klant die jou rechtstreeks contacteert, dan vragen wij als tussenpersoon best ook dat bedrag aan een potentiële opdrachtgever, en met jou spreken wij dan af dat jij aan ons bv slechts 350 € factureert (= -20%).
Op deze manier ben jij steeds even duur voor de ‘eindklant’ of je nu rechtstreeks voor hem werkt of via ons/een tussenpersoon.
Iets wat niet het geval is als wij bovenop jouw 'normale gage' die 20% nog eens dienen bij te tellen.
Als wij bv over twee evenwaardige profielen van presentatoren/sprekers beschikken waarbij de ene 'min 20%' aan ons factureert en de andere gaat voor de 'plus 20%', dan mag je twee maal raden wie wij de job zullen gunnen.

De professionele min 20% à 25%-formule is gewoon een eerlijke ruil van de presentatoren/sprekers, die via de opdrachten van agentschappen veel minder administratief werk hebben dan wanneer ze zelf 'moeten' onderhandelen met de eindklanten.
Reken daarbij zeker ook het gegeven dat het makkelijker is voor een agentschap om jou als spreker/presentator aan te prijzen en te 'verkopen' dan wanneer je dat zelf doet.
Maar er zijn nog voordelen.



WAT KRIJG JE IN RUIL VOOR DIE 20% à 25% DIE WEGVALT
1) De opdracht!
Die anders allicht nooit voor jou zou geweest zijn!
Heel wat 'boekers'/bezoekers van onze website hebben namelijk niet de ambitie/tijd om zelf te gaan zoeken naar een specifieke spreker/presentator. Die gaan uit van onze ervaring en know-how en stellen ons de vraag: ‘Kennen jullie een spreker over XYZ’ of 'kennen jullie een moderator met een achtergrond van auto-motiv, economie, politiek,...' .
Wij gaan dan effectief voort op wat wij weten van de diverse sprekers/presentatoren in onze ‘stal’ (=vakterm ;-) en al naargelang het gewicht van de klant stellen wij een of meerdere sprekers/presentatoren (ook in verschillende budget categorieën)  voor waarvan wij denken dat ze geschikt zijn voor deze of gene opdracht.
 
Dus wij zorgen (zelfs als je uiteindelijk NIET gekozen wordt) voor een toegevoegde 'exposure' en naamsbekendheid voor onze sprekers/presentatoren.
Dus nogmaals, als je wordt aanbevolen scoor je steeds beter dan wanneer je van jezelf beweert dat je geschikt/goed bent in ...  (vul maar aan)

2) Vertrouwen!!!
Ons agentschap HARPO-Speakers Society bestaat sinds 1999 en wij waren dan ook het eerste en lang het enige sprekersbureau/bureau voor het gesproken woord in België.
Via ons werkten reeds diverse grote namen uit de politieke en zakenwereld. (Zo zorgden wij bv voor de presentatrice toen voormalig president Clinton van Amerika naar België kwam, wij werken ook voor de Europese Commissie, diverse Universiteiten, etc... )
Opdrachtgevers die even Googelen weten dus reeds lang dat, als ze met HARPO-Speakers Society werken dat zij dan gegarandeerd de juiste persoon op de juiste plaats voor de correcte prijs zullen krijgen.
Daar kan een individuele spreker/presentator pas van dromen na jaren intensief, bijna dagdagelijks op een podium te staan.

3) Jouw plek op onze website
Wij zorgen voor een professionele gratis aanwezigheid van jou op onze website.
Bezorg ons hiervoor als spreker een beschrijvende tekst over je onderwerp ('Topic') en ook een stukje tekst over wie je bent en waarom ze precies jou best vragen om over dit onderwerp te komen spreken. ('Profiel').
(Kijk even hoe je collega's op onze site zich profileren en volg hun voorbeeld)

Als presentator/-trice bezorg ons een stukje bio en vooral ook wat referenties van eerdere pres(en)taties.
Ook jouw specialiteiten/opleidingen/talen kunnen uiteraard ook helpen. 


- Als je jouw voordrachten/presentaties ook in het Engels/Frans/Duits/...  geeft, mag je zelfs ook in die taal dezelfde teksten bezorgen.
- Bezorg ons ook een mooie rechten-vrije foto voor op de site ( min 300 pix, max 400 pix zie onderaan meer details)
- Als een opdrachtgever geïnteresseerd is in jou via onze site of na onze introductie, gaan wij jou 'verder verkopen'.

Dwz wij gaan alvast  een intake doen wat betreft de plannen van die opdrachtgever, datum, timing, locatie, welke doelgroep, hoeveel deelnemers etc en dan gaan wij jou promoten in het kader van die specifieke opdracht.
Weer eens; wij kunnen namelijk makkelijker zeggen dat jij de geknipte persoon bent voor die opdracht en dat je dat gewéldig gaat doen omdat.... etc.
(Dat is nu eenmaal een stuk van onze meerwaarde als tussenpersoon en wij zitten al zo lang in dit vak dat wij ondertussen wel weten hoe wij dit het best aanpakken ;-)
- Na al dit voorgaande nemen wij contact op met jou (als dat in tussentijd nog niet zou gebeurd zijn) om te horen of je beschikbaar bent en hoeveel je wenst te factureren voor die opdracht.

- Dan regelen wij verder alles met de opdrachtgever maken een overeenkomst met hem en sturen er ook een naar jou. 

- Jij stuurt die overeenkomst getekend terug naar ons en dat doet ook de opdrachtgever. Als de beide partijen gesigneerd hebben  sturen wij op onze beurt weer een getekend exemplaartje terug naar jullie beiden.

- Wij betalen jou zodra de opdrachtgever betaald heeft.

- Zouden er problemen zijn met de betaling door een klant, dan gaan WIJ daarvoor procederen. Daar hoef jij je dus geen zorgen om te maken. Wij hebben juridische contacten die reeds met dat bijltje gehakt hebben.

BESLUIT
- Jij beslist zelf welke opdrachten je accepteert of niet, afhankelijk bv van je agenda, je overtuiging (bv ‘Ik werk niet voor bedrijven die rookwaren produceren’) etc.

- En ‘neen’ wij gaan jou niet speciaal promoten of verkopen via onze site (wel dus bij een specifieke vraag waar jij voor zou passen). Andersom zou nl niet fair zijn tov van al de collega sprekers/presentators die ook bij ons in 'de stal' (=agentschap/Society) zitten.
Sprekers kunnen best zichzelf promoten, waarbij wij wel willen helpen om te zorgen dat je daar succes bij hebt.

- Wat wij wel kunnen doen dat is, als je bijvoorbeeld een nieuw boek uit hebt of je komt op televisie voor een of andere bijzondere reden, dan kunnen wij dat wel via onze social media / etc promoten.

- Aarzel niet ons een mailtje te sturen als je nog extra vragen zou hebben want zoals al gezegd wij zijn er voor alle/onze sprekers met onze ‘Society’ die oorspronkelijk werd opgericht om het presentatie & sprekersniveau in België op een professioneel niveau te brengen.

- Zo hebben wij los van onze commerciële activiteiten ook de VZW Professional Speakers Association  opgericht om sprekers/presentatoren  te helpen bij het ontwikkelen van hun (internationale) sprekers/
MoC-carrière (zowel als beginner als als professional) en dat vind je allemaal terug in onze blog 7.   
Ondertussen is PSA ook geassocieerd met Virtual Speakers Association International.


SAMENGEVAT,
Nog even praktisch, wat hebben wij van jou nodig als je op onze website wilt komen ?

TOPIC (enkel als spreker en trainer/coach): Een stuk tekst waarin je toelicht waarover je gaat spreken/trainen. Het lijkt me slim van hier goed aan te geven wat voor de opdrachtgever/bedrijf de (economische)  ROI/meerwaarde is als ze jou als spreker/trainer uitnodigen. (ROI = return on investment) 

PROFIEL: Daarnaast is het slim zowel als presentator/trice als als spreker van een stukje tekst over jezelf mee te geven. Hierbij denken we aan een opsomming van de elementen (studies/ervaringen/referenties...) die illustreren waarom jij de specialist bent wat jouw topic/of specifieke presentaties betreft.

TAAL: Laat ook even weten in welke talen je dit verhaal vertelt/presentaties doet ajb. (als je je verhalen/presentaties  ook in het Engels en/of Frans brengt, vertaal dan even je profiel & topic, dan zetten wij jou ook in die ta(a)l(en) op de site
En als je weet welke zoekwoorden voor jou relevant zijn mag je die ook meegeven.

Je kan gerust bij de collega sprekers/presentatoren op onze site kijken hoe zij dat aanpakten.
Stuur NIET gewoon een link van je website waaruit wij dan de teksten dienen te selecteren. Resumeer zelf je TOPIC en PROFIEL en stuur het ons via een 'word' document of zelfs gewoon per mail.
Zo niet duurt het veel langer eer je op de site staat.
De teksten die je hierbij bezorgt kunnen uiteraard steeds via ons aangepast worden.

Dat geldt ook voor de foto waarmee je in onze site komt:

Richtlijnen voor die ideale afbeelding:
Ideale afbeelding:
   600 x 400 pixels (breedte x hoogte), Jpeg (RGB)
Minimaal formaat:
   breedte: 300 pixels, hoogte: 200 pixels
Toegelaten afbeeldingformaten:
   Jpeg (.jpg of .jpeg) of PNG
Maximale bestandsgrootte:
   25Mb
En in afwachting van dat alles, alvast nog eens ‘van harte welkom!’ en succes!

Onze blog is er om jullie te helpen!

In deze rubriek verzamelen we interessante teksten, weetjes, berichten die ook jou allicht kunnen helpen als je interesse hebt in de sprekerswereld, evenementen, showbusiness, kortom alles wat van ver of nabij aansluit op het gesproken woord.

Aarzel niet zelf een tekst (+foto) te bezorgen via ons e-mailadres, want wij zijn steeds op zoek naar nuttige content, suggesties, en verbeteringen.

Laat ons samen het verschil maken!

Speakers Society voor en door sprekers!

 

Adres

Haarstraat 11
2000 Antwerpen
België

BTW/Ondern.nr:
BE0459.759.610

Contact


+32 3 231 43 79
+32 475 27 43 79

Contactformulier