TOPICS
De kikker en de oceaan:
“Hoe kan je aan een kikker die op de bodem van een waterput leeft de grootheid van de oceaan beschrijven? Hij zal je niet begrijpen.”
Met deze uitspraak duidt de Chinese wijsgeer Zhuangzi op de quasi-onmogelijkheid om open te staan voor een inzicht dat niet tot je eigen leefwereld behoort.
De lezing bespreekt het “onmogelijke” inzicht dat emoties en subjectiviteit even belangrijk zijn als kennis en objectiviteit, zo niet belangrijker als managementinstrument om organisaties te laten functioneren.
Derde Generatie Management:
Lezing die toelicht wat het belang is van een participatieve managementstijl waar verantwoordelijkheid zich aan de basis van een onderneming situeert en waar samenwerking eerder op vertrouwen dan op contracten is gebaseerd.
De vertrouwde adviseur:
Moet ik mezelf verkopen en mijn sterktes in de verf zetten of stel ik me bescheiden en luisterend op? Geef ik vertrouwen door te tonen hoe goed ik ben of door de klant te vertellen wat ik niet weet? Zoek ik naar wat ik herken of ben ik waakzaam over wat nieuw voor me is, tijdens een gesprek? Een lezing over het bouwen van vertrouwensrelaties met klanten, leveranciers en medewerkers.
Als Leonardo mijn medewerker was:
Lezing die vertrekt vanuit het leven en werk van da Vinci en wat we van hem kunnen leren om een meer creatief, meer compleet werkend team te ontwikkelen. Kunnen we én analytisch én holistisch denken? Is het niet belangrijker om goede vragen te leren stellen, dan om antwoorden te zoeken? Gebruik ik al mijn zintuigen ten volle? Zie ik de details in een geheel?
FORMULES
Alles is mogelijk, van een lezing van een uur tot een workshop van een hele dag.
Ook mogelijk via opleiding en begeleiding in meerdere sessies.
Steeds een combinatie van onderbouwde theorieën, afkomstig uit verschillende disciplines aangevuld met originele voorbeelden, muziek- en filmfragmenten. Er wordt ook uitgebreid geput uit eigen ervaringen.
PROFIEL
Jens Pas adviseert met zijn collega Linda Huysmans bedrijven en organisaties in het bijzonder aangaande motivatie- en innovatiekwesties. Wat motiveert iemand om belangstelling te hebben in een bedrijf of een job? En liggen motivatie en passie niet aan de basis van innovatie? Het zijn vragen waar het werk van Jens zich rond situeert.
Jens treedt frequent op als spreker op seminaries, congressen, events en geeft workshops en opleidingen in zijn vakgebied. Hij is ook schrijver van verhalen en columns en heeft ondertussen enkele boekjes op zijn naam staan.
Jens probeert mensen te inspireren en te doen nadenken … want de antwoorden hebben ze zelf.