KAN DIGITALISERING DE WERELD REDDEN ?
TOPIC
Volgens Olivier Van Raemdonck wel!
De maatschappij is exponentieel aan het veranderen.
Door de digitalisering komen er gevaren, maar ook grote opportuniteiten op ons af.
Olivier is optimistisch over de toekomst.
Maar dan moeten we de technologie durven omarmen om op een vernieuwende manier aan bv politiek en beleid doen.
Aan de vooravond van de vijfde industriële revolutie hebben we onze datahuishouding als samenleving lang niet op orde.
Elke dag en elke minuut laten we op de meest chaotische wijze een ontiegelijke massa digitale sporen achter.
Sommige datasporen blijven onbeheerd en/of onbenut achter, andere worden ingepikt door fraudeurs en criminelen.
Van nog andere data maken slimme bedrijven als Google, Apple en Facebook gebruik om van hun gebruikers commerciële profielen te maken.
Een beangstigende gedachte, al was het maar omdat transparantie over algoritmes en aanverwanten dikwijls ver te zoeken is.
Burgers en bedrijven worden gelukkig meer beducht voor wat er met hun eigen data gebeurt.
De zogenaamde “data-paradox” steekt almaar de kop op: de drang naar meer data botst met de groeiende onzekerheid over wat er met die data gebeurt. Dat remt innovatie af.
Dat laatste is pas echt problematisch.
Want mochten alle data van de wereld op een veilige en privacy-vriendelijke manier met elkaar verbonden kunnen worden, dan zou dat een schat aan informatie opleveren om oa de armoede aan te pakken, de veiligheid te verhogen, de economie te laten groeien en de planeet intact te houden.
Met de juiste algoritmes kunnen we medische kwalen sneller ontdekken, files decimeren, jongeren onderwijs op maat geven, werkzoekenden sneller aan de gepaste job helpen, uitkeringen bij de juiste mensen doen terechtkomen, jeugddelinquenten beter opvolgen, onnodige paperassen de wereld uithelpen, criminelen sneller tegen de lamp doen lopen, overstromingen vermijden, enzovoort.
Hoe kunnen we met z'n allen de goudmijn van data beter ontginnen om de wereld beter, mooier en creatiever te maken?
Dat is de uitdaging die Olivier in zijn lezing aankaart.
PROFIEL
Na zijn studies Communicatiewetenschap aan de KU Leuven (waar hij ook 2 jaar assistent was in het domein “populaire cultuur”) werkte Olivier ruim 15 jaar in de media.
Zo was hij ongeveer 7 jaar journalist, eind- en hoofdredacteur, eerst bij de regionale omroep, daarna bij VTM.
De jaren nadien maakte hij diverse Tv-programma’s als producer en uitvoerend producent bij productiehuizen als D&D, Jokfoe en Eyeworks/Warner Bros.
Hij adviseerde in die periode ook rond marketing en communicatie.
In 2014 ging hij aan de slag als woordvoerder van Jan Jambon.
Op het kabinet van de Minister President, die ook Minister van Digitalisering is, houd hij zich ook bezig met de vraag hoe technologie kan ingezet worden om maatschappelijke problemen op te lossen.