PROFIEL
Hoe kunnen marketeers en communicatiespecialisten rekening houden met de belevingswereld van allochtone Belgen? Dat is een vraag die steeds meer professionals bezighoudt.
De ervaringen in België zijn echter nog beperkt. Dat ligt anders in onder meer de Verenigde Staten, Canada, Engeland, Nederland en Duitsland.
René Romer auteur van het boek “Thuis in Nederland, praktisch handboek voor Diversity Marketing”, sprak op congressen in onder meer London, Washington DC, Parijs en Amsterdam over het ontwikkelen van succesvolle marketing- en communicatiestrategieën die rekening houden met de etnisch-culturele diversiteit van de doelgroep.
Daarbij is het onder meer van groot belang om stereotyperingen te vermijden, dan wel hier op een humoristische manier mee om te gaan.
Want dé allochtoon bestaat niet, zoals ook dé Amerikaan, dé Belg, of dé moslim niet bestaat.
En toch is het raadzaam om in het ontwikkelen van marketing- en communicatieconcepten de overeenkomsten tussen verschillende bevolkingsgroepen als startpunt te nemen, maar dan wel zonder de verschillen te negeren.
Mede aan de hand van talloze praktijkvoorbeelden, maar ook door gericht in te gaan op specifieke problematiek die bij uw organisatie speelt, wordt toegelicht op welke manieren u allochtone Belgen kunt “insluiten” als geïntegreerd onderdeel van uw doelgroepenbeleid.
Bovendien wordt humor niet geschuwd. Zo wordt in een land als Zuid-Afrika op een succesvolle manier veel humor in communicatie gebruikt. Het doel daarvan is om doelgroepen, met welke etnisch-culturele achtergrond dan ook, nadrukkelijk te prikkelen en in beweging te krijgen.
Diversiteit is immers een geïntegreerd onderdeel van de Zuid-Afrikaanse samenleving, en dus ook van de reclame-industrie aldaar.
Romer laat hier in zijn presentatie verschillende leerzame voorbeelden van zien.
FORMULES
1 uur, 1 dagdeel, volledige dag. In beginsel kan dit tailor made worden ingevuld.
REFERENTIES
Pepsi Cola, Coca Cola, Heineken, ING, ABN Amro, Rode Kruis, Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam , Gemeente Den Haag, Koninklijke Luchtmacht, Western Union Money Transfer, T-Mobile, Vodafone, KPN Telecom, Rijksvoorlichtingsdienst (RVD), en nog veel meer.
PUBLICATIES
'Thuis in Nederland', praktisch handboek voor Diversity Marketing.
RUBRIEK
Marketing / communicatie / voorlichting / social media / diversiteitsbeleid / allochtonen / multiculturele samenleving / EtnoMarketing / jongerenmarketing / internationalisering.