Leiderschap is vakmanschap
TOPICS & FORMULES
- Leiderschap is Vakmanschap
Als leidinggevende probeer je er het allerbeste van te maken. Toch slaag je er niet altijd in je ultieme werk-gerelateerde droom te realiseren. Nog al te vaak heb je misschien de neiging om, luidkeels of binnensmonds, je frustratie uit te schreeuwen en te roepen ‘waarom doen ze nu niet gewoonweg wat ik zeg!?’ Tijdens deze voordracht geven we je de ‘back to basics’ principes die het leidinggeven beheersen. Door deze te leren kennen, te begrijpen en toe te passen kan je als formele leidinggevende/manager de erkenning krijgen die je verdient waardoor medewerkers je ook zullen aanvaarden als hun leidinggevende.
Type: voordracht
Duur: 60 - 90 minuten
Doelpubliek: eerstelijns managers, middel management en senior management
- De grote onbekende: De groep als zevenkoppige draak
Als leidinggevende werk je niet alleen met individuele medewerkers. Je wordt ook geconfronteerd met je medewerkers als groep. En je zult zelf al vastgesteld hebben dat een groep mensen anders reageert dan een individu. Een groep heeft andere noden en andere 2 verwachtingen en kent een heel eigen dynamiek. Tijdens de voordracht worden de inzichten meegegeven hiermee om te gaan. Aan alle deelnemers wordt ook een gratis tool meegegeven om de maturiteit van hun groep te bepalen zodat ze als leidinggevende hun vertrekpositie leren kennen om van hun groep medewerkers een (h)echt team te maken.
Type: voordracht
Duur: 60 - 90 minuten
Doelpubliek: eerstelijns managers, middel management en senior management
- Het zoeken naar en de identificatie van slachtoffers van moord en rampspoedige gebeurtenissen
Over het hoe en waarom van 'necrosearch' en slachtofferidentificatie en hoe je emotioneel kunt omgaan met stress in crisissituaties.
Type: voordracht
Duur: 60 - 90 minuten
Doelpubliek: open voor iedereen
Algemene opmerking wat de onderwerpen betreft
Op vraag van de klant kan ingegaan worden op specifieke aspecten van het leidinggeven die tijdens een voordracht of een workshop van een halve of volledige dag kunnen worden behandeld en uitgediept. Zo bijvoorbeeld:
Het opstellen van een krachtig verhaal over ‘Je hoogsteigen persoonlijke visie over jouw hoogsteigen leidinggeven’ dat kan gebruikt worden om (nieuwe) medewerkers te vertellen wie jij bent als leidinggevende. Kan ook gebruikt worden als een verrassende nieuwjaarstoespraak of bij een sollicitatiegesprek.
Geef je medewerkers waar ze recht op hebben door onder het motto ‘Speel de bal en niet de speler’ feedback te geven dat zijn doel niet mist, succes garandeert en gedragsverandering bij medewerkers op een positieve manier bekrachtigt en bestendigt. Er wordt hierbij tijdens een troachingsessie gewerkt met voorbeelden aangereikt door de deelnemers zelf.
PROFIEL
Voormalig Diensthoofd van het Slachtofferidentificatie en Necrosearch Team van de Belgische Federale Politie. Sinds de ‘Zaak Dutroux’ in Vlaanderen bekend als ‘de politieman met het petje’.
Joan De Winne is op rustpensioen als Commissaris van de Federale Politie.
Hij was de oprichter van het undercoverteam van de toenmalige Rijkswacht en van het Disaster Victim Identification Team (DVI).
Hij is sinds de ramp in 1987 met de ferry ‘Herald of Free Enterprise’ voor de haven van Zeebrugge betrokken geweest bij alle rampspoedige gebeurtenissen en grote gerechtelijke operaties in België. Tevens heeft hij opdrachten vervuld voor het Joegoslavië Tribunaal, het Internationaal Strafhof en de Europese Unie.
Hij heeft jarenlange kennis en ervaring opgedaan in het leiding geven aan mensen komende uit diverse disciplines en beroepsgroepen. Nu streeft hij ernaar leidinggevenden uit diverse sectoren te helpen om met minder stress en minder risico op een burn-out hun leidinggevende functie te vervullen.
Als inspirerend trainer-facilitator helpt hij ze de theoretische principes over het leiding geven te vertalen naar de dagdagelijkse praktijk. Met unieke toepasbare inzichten en instrumenten gebaseerd op de laatste inzichten in wetenschappelijk onderzoek kunnen ze binnen de visie van de organisatie van een groep medewerkers een (h)echt team vormen met interne en externe klanttevredenheid als finaal resultaat.
Hij heeft het hierbij niet over ‘leiderschapsmodellen’. Iedereen is verschillend en is wie hij is door wat hij geleerd heeft uit positieve en negatieve voorbeelden en ervaringen uit zijn verleden. Iedere leidinggevende heeft dus ook recht op zijn eigen persoonlijke stijl. Zolang deze maar bijdraagt tot het verwezenlijken van de visie en missie van zijn organisatie of bedrijf.
Joan De Winne is een gedreven en begeesterend spreker en een empathisch luisteraar die blijft boeien van het begin tot het eind. Door zijn interactieve aanpak doorspekt met de nodige humor kluistert hij het publiek aan het onderwerp. Tegelijkertijd zorgt hij ervoor dat de toehoorders er in de toekomst ook praktisch iets mee aan kunnen.