Dirk Vander Eycken

CreativiTIJD om te veranderen
Spreker

Profiel

CreativiTIJD om te veranderen

TOPIC

Een ietwat geëngageerd persoon ziet her en der toch direct wat verbetermogelijkheden. Hij stelt zich vragen als: “Hoe kunnen we de dingen beter, sneller, goedkoper, eenvoudiger, klantvriendelijker en gezonder maken?”.  Je start vol enthousiasme en goede wil,  maar al  snel komt er de ontmoediging en ontgoocheling doordat er in de omgeving zoveel weerstand tegen verandering heerst.

Op een interactieve en ludieke wijze  maak je kennis met de theorie rond changemanagement. Aan de hand van talrijke verhalen, metaforen, dagelijkse voorbeelden, foto- en videomateriaal begrijp je beter waar je rekening mee moet houden om de slaagkans van zo’n veranderproces te vergroten en je doel te bereiken.

Waar deze voordracht echter verder gaat dan alle andere, is dat het ook tools aanreikt om de verandering op een originele en ‘slimme’ manier  te introduceren. Simpele en  goed doordachte oplossingen die de weerstand tegen verandering laten smelten als sneeuw voor de zon. Heldere communicatie hier rond die blijft ‘hangen’ en die je ook in staat stelt om je eigen verhaal mee te schrijven… en te veranderen.

Ontdek tijdens deze sessie hoe creativiteit de sleutel is om veranderingen succesvol door te voeren en krijg inspiratie om met plezier het veranderingsproces te introduceren.

Vergroot de garantie op blijvend succes van de dingen die je veranderd wil  zien.

Bruikbaar op het werk en ook thuis (want wie wil daar ook als eens niet “veranderen” )

Meer in detail:

De voordracht licht de 8 stappen van J. Kotter toe, beantwoordt dus de belangrijkste vragen:

  • Hoe zorg ik ervoor dat men het probleem ziet?
  • Wie betrek ik in mijn changeteam?
  • Hoe ontwikkel ik de visie?
  • Hoe communiceer ik mijn visie?
  • Hoe realiseer ik een brede acceptatie?
  • Hoe creëer ik quick wins?
  • Hoe consolideer ik de resultaten?
  • Hoe veranker ik de verandering in de (bedrijfs)cultuur?

Echt leuk wordt het als we deze theorie toepassen op een kolonie pinguïns op de zuidpool die door het noodlot gedwongen worden tot een drastische verandering.  Elke bovenvermelde vraag wordt vertaald naar hun leefomgeving waardoor de theorie zeer toegankelijk en toepasbaar wordt.

Ook de praktische voorbeelden uit het privé- en bedrijfsleven maken het geheel zeer gemakkelijk verteerbaar en dragen ertoe bij dat er nog lang nagekaart zal worden na de sessie (goed voor de verankering van de kennis).

Ook gaan we op zoek naar de weerstanden tegen veranderingen: hoe herkennen, wat te doen?

In het tweede deel wordt onderzocht waarom deze verandering (in het voorbeeld van de pinguins) zo succesvol is gelopen en benaderen we de problematiek vanuit een tweede perspectief: nl de kracht van de creatieve oplossingen en de heldere communicatie. We lichten de spelregels toe die hierop van toepassing zijn. Opnieuw geïllustreerd door luchtige en originele voorbeelden, wordt de kracht van die creativiteit en goede communicatie aangetoond.

Er worden tijdens de presentatie ook ‘reminderkaarten’ ( iconen) getoond die nadien ook uitgedeeld worden en die de verankering van de kennis op lange termijn zullen garanderen.  Indien gewenst kan hierop ook reclame gemaakt worden voor vervolg- en detailsessies (detailpresentaties van elk van de aangehaalde stappen zijn immers nog beschikbaar voor vervolgsessies).

Trouw aan de eigen boodschap zijn de slides zeer visueel (weinig tekst – veel foto’s,  cartoons en audio/visueel materiaal).

Bevraging en korte opdrachtjes (afhankelijk van het tijdsbestek) bevorderen de interactiviteit.

PROFIEL

Opleiding Wiskunde & Industrieel Ingenieur Electro Mechanica in Mechelen. Gespecialiseerd in projectmatig werken, business proces-, change- en crisismanagement. 25 jaar ervaring als peoplemanager in verschillende bedrijven waaronder Site-, Quality- en automation commisioning manager bij Egemin, General Manager bij Machines Collette (Oscar voor de Export 1996) Wommelgem, Operationeel Directeur GET en Algemeen Directeur Nisus in Oostmalle en Herentals. Allemaal bedrijven die opereren binnen een internationale groep en context.

Rode draad in carrière is de passie om de dingen efficiënter te laten lopen en teams te laten samenwerken om de vooropgestelde resultaten te bereiken. Dit door te focussen op het positieve in de mensen. Motto: ‘Fun en professionalisme’. Fervent aanhanger van ‘visuele’ communicatie om de boodschap over te brengen.

Hobby’s te land (motorhome), ter zee (algemeen stuurbrevet) en in de lucht (privaat piloot) en lichtvoetig bij het stijldansen.

Verschillende management opleidingen aan de Vlerick School Gent/Leuven waaronder Advanced Management Program and Executive Decision making.

 

Dirk Vander Eycken - Spreker
Adres

Haarstraat 11
2000 Antwerpen
België

BTW/Ondern.nr:
BE0459.759.610

Contact


+32 3 231 43 79
+32 475 27 43 79

Contactformulier